Sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja: szanse i zagrożenia
Coraz większa autonomia technologii opartych na AI rodzi wątpliwości i pytania. Jak dalece powinniśmy ufać sztucznej inteligencji? Jaka jest nasza odpowiedzialność podczas korzystania z narzędzi AI? W jaki sposób wykorzystywać je mądrze i etycznie?
Pojawienie się Chata GPT wzbudziło ogromne kontrowersje. Nic dziwnego. Każda zmiana, jak świat światem, budzi obawy.
Poza dostrzeżeniem niedostępnych do niedawna możliwości, które niesie ze sobą sztuczna inteligencja, o jej rozwoju mówi się jednak przede wszystkim w kontekście niepewności (dokąd wyewoluuje AI?) oraz zastępowania nią miejsc pracy.
Duża część dorosłych już teraz boi się kierunku zmian, które zachodzą w związku z wdrażaniem w kolejnych obszarach świata zawodowego sztucznej inteligencji. Prawie połowa Polaków obawia się, że roboty zdominują nasz świat (według badania LiveCareer, 2022). Jednocześnie 1/3 jedna trzecia uważa, iż w przyszłości właśnie maszyny zastąpią ich na obecnych stanowiskach pracy. Obawy te towarzyszą przede wszystkim młodym (wyraża je aż 47 procent osób do 25. roku życia aż 47 proc.).
– To, że każda nowa technologia wzbudza w ludziach strach, jest naturalne. Jednak jednym z największych wyzwań związanych z AI jest tworzenie niezaprzeczalnej więzi między technologią a człowiekiem. Atrakcyjność inteligentnych botów i systemów sprawia, że zapominamy o realnym świecie, a to generuje wiele problemów społecznych – podkreśla Jarosław Królewski, prezes Synerise, firmy tworzącej oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji i big data. Wykładowca Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. – Ludzie zaczynają widzieć w komputerach nie tylko narzędzie do pracy czy rozrywki, ale tworzą z nimi więź. Wkrótce będziemy mogli prowadzić świetne rozmowy ze sztuczną inteligencją, która będzie nas rozumiała i znała naszą historię. To wyzwanie dla systemu edukacji – jak uczyć młodych ludzi, kiedy na każde pytanie można mieć odpowiedź w milisekundy?
Narastają też problemy i niepewności w kontekście dezinformacji w mediach społecznościowych, tworzenia fałszywych informacji oraz ochrony danych. Kwestie te stają się ważne zwłaszcza dla młodych ludzi, którzy aktywnie uczestniczą w życiu online.

Nie wiem, o co w tym chodzi
W świecie sztucznej inteligencji znaczeni lepiej radzą sobie młodzi ludzie. Dla dorosłych Polaków wyzwaniem jest samo zrozumienie, czym jest sztuczna inteligencja i jak poprawnie rozpoznawać jej zastosowania. Aż 51 proc. respondentów ma tylko podstawowe informacje na temat AI, a 20 proc. „nie wie, o co chodzi”.
Z kolei młodzi ludzie częściej dostrzegają pozytywne strony sztucznej inteligencji, wskazując na związaną z nią oszczędność czasu, poprawę jakości życia, lepszą personalizację usług czy rozwój edukacji.
Warto jednak pamiętać, że choć uczniowie i młodzież bardzo sprawnie posługują się urządzeniami cyfrowymi, często nie rozumieją, w jaki sposób mechanizmy sztucznej inteligencji bądź samo zjawisko może wpływać na ich decyzje i na ich wybory.
Jak przyglądać się rzeczywistości
Jednak sztucznej inteligencji nie można unikać ani jej bagatelizować. Ważną kompetencją przyszłości będzie właśnie umiejętność współpracy ze sztuczną inteligencją. I to współpracy na wielu różnych polach.
Dzięki AI możemy sprawniej wprowadzać poprawki i dążyć do pożądanego efektu, niezależnie czy jest to pisanie artykułów, programowanie, tworzenie grafiki, analiza danych czy jeszcze inne zajęcie. AI wkracza we wszystkie dziedziny życia, ukrywając się w arkuszach kalkulacyjnych, edytorach tekstowych, maszynach przemysłowych, aplikacjach codziennego użytku… Sztuczna inteligencja już teraz potrafi optymalizować pracę, usprawniać procesy, ułatwiać zarządzanie działaniami przewidywalnymi i powtarzalnymi, rekomendować produkty i sugerować optymalne decyzje. I choć powszechny trend mówi o tym, że AI zabierze nam pracę, wnioski z raportu Microsoftu są inne. W Ameryce od marca 2023 roku udział ogłoszeń o pracę na LinkedIn wymagających umiejętności korzystania z czatu GPT wzrósł o 79 proc. w ujęciu rocznym.