Coraz więcej nastolatków rezygnuje z tradycyjnych platform społecznościowych na rzecz… cyfrowych towarzyszy. Zamiast scrollować Instagram czy TikToka, wybierają aplikacje oparte na sztucznej inteligencji.
Jak pokazuje raport Common Sense Media, ponad 72 proc. amerykańskich nastolatków próbowało aplikacji typu AI companion, a ponad połowa korzysta z nich regularnie. Co trzecia osoba używa ich do budowania relacji emocjonalnych, a część uważa rozmowy z AI za równie satysfakcjonujące jak kontakt z prawdziwymi przyjaciółmi.
Dlaczego młodzi odchodzą od social mediów?
Jak podkreśla dr Ada Florentyna Pawlak, antropolożka technologii z Uniwersytetu SWPS, w rozmowie z PAP to bunt pokoleniowy – nie przeciw polityce, ale przeciwko społecznym mechanizmom, takim jak hejt, ghosting, zazdrość czy presja porównywania się. Młodzi nie chcą już uczestniczyć w świecie, który promuje konkurencję i nienasycenie. Szukają akceptacji, empatii i bezpieczeństwa, a to oferują im właśnie narzędzia AI.
AI-native – nowe pokolenie, nowa kultura
Dr Pawlak nazywa młodych użytkowników „AI-native” – porównując ich do „native speakers” języka technologii. To pokolenie, które nie tylko korzysta z AI, ale tworzy nowy model relacji i komunikacji.
Do 2040 roku możemy być świadkami fundamentalnej zmiany w rozumieniu człowieczeństwa – relacje z cyfrowymi bytami mogą stać się równie ważne jak te międzyludzkie.
Wnioski? Z jednej strony, relacje z AI mogą wspierać młodych w trudnych emocjonalnie momentach, pomagać w terapii czy organizacji życia. Z drugiej – mogą prowadzić do izolacji społecznej, utraty umiejętności interpersonalnych i pogłębienia samotności. Kluczowe będzie, jak społeczeństwo, edukacja i rodzina zareagują na tę transformację.